Čistenie turba

Čistenie turba Seat Leon 1,9 TDI 150 HP ARL

Dostalo sa mi do rúk turbo kt. majiteľ sa rozhodol ho vymeniť za nový kus, pretože pred nedávnom bolo " čistené" a správalo sa v aute klasicky. Klasicky znamená, že turboregulácia nefungovala a turbotlak sa dostaval na úrovne, kedy vystrelovali hadice. Po diagnostike sme usúdili, že je problém v turbe a jeho regulácii lopatiek a kedže ako som spomínal, majiteľ čistenie turba podľa jeho slov absolvoval asi pred 30 tisic km, usúdil, že neexistuje iná cesta ako výmena turba. NAučil som sa za roky, že veriť rečiam sa neoplatí a tak som ho požiadal nech mi to turbo donesie a počká jeden deň s objednaním nového turba. Nie je čo stratiť. A tak som sa dal do rozoberania.

p1260003

Samotné turbo vyzeralo navonok úplne dobre, vôľa na ložiskách aj axiálna vôľa bola v norme, len tá spomínana regulácia lopatiek išla ťažko a zarhávala sa. Dal som sa do rozoberania. Najťažším krokom je samotné rozobratie výfukovej časti, pretože je zahrdzavená a zapečená. Na začiatok som rozbral saciu časť a skontroloval vizuálne lopatky a všetky časti. Ak by bola táto časť poškodená, bola by oprava zbytočná.

p1260007

Ako naznačujú obrázky, táto časť turba bola "ako nová" a nebol dôvod nepokračovať v rozoberaní.

p1260008

Ako som spomenul, rozoberanie výfukovej časti je niekedy obtiažne a aj v tomto prípade sa nechalo riadne presviedčať. Všetky jemné metódy uvolňovania a nahrievania nepomohli a tak prišiel na radu acetylénový horák a poriadne nahriatie. Na dalšej fotke môžete vidieť, že aj po oddelení sa z turba poriadne dymilo ...

p1260014

Potom už je rozoberanie celkom jednoduchá operácia s troškou opatrnosti. Myslím, že dalej slová niesú veľmi potrebné a je všetko jasné z obrázkov. Pre ľúdí s poruchou zraku len doplním, že turbo bolo dosť výrazne znečistené, kde lopatky fungovali ako pluhy.

p1260015

p1260017

p1260019

p1260022

Predstava, že toto turbo bolo čistené pre 30 tisíc km je z oblasti SCI-FI. čistenie prebehlo asi len v teoretickej rovine, prípadne rozhýbaním lopatiek na stole ...

p1260023

p1260024

p1260025

p1260028

p1260029

p1260030

p1260031

p1260040

Otlačky v sadziach po natáčaní lopatiek. Tie vznikli až pri snahe rozhýbať ich rukou. Podtlaková regulácia už bola takmer bez šance.

p1260033

Pri zahriati turba počas jazdy sa vôle ešte zmenšia vplyvom tepelnej roztiažnosti a tak to čo vyzerá, že by ešte mohlo fungovať, prípadne za studena ešte ako tak funguje, bude za tepla pre podtlakovú reguláciu veľký problem.

p1260035

p1260037

p1260035

p1260043

Na hornom obrázku je vidno poškodenie plôch kt je už takmer nemožné opraviť a stanú sa časom miestom, kde sa začne tvoriť nový povlak.

p1260045

p1260053

p1260052

Čistenie jednotlivých komponentov je veľmi dôležité. Ako je vidno z obrázkov na niektorých plochách bolo vidno dosť výrazne poškodenie plôch. To ma za následok ľahšie prichytávanie sadzí a vytváranie ložísk, kt. budú postupne znemožňovať finkčnosť. Je nevyhnutné sa tomu povenovať a plochy očistiť a zaleštiť ako najlepšie to dokážete. JA som používal brúsne rohože a brúsne papiere až po zrnitosť 1000.

Výsledkom úsilia je zachránené turbo a investícia. Turbo v tento deň má za sebou 4 mesiace a  odjazdených veľa kilometrov bez problémov. Samozrejme aby to nevyzeralo tak ľahko, že každé turbo takto zachránite. štatisticky mi vychádza úspešnosť asi tak že každé 10 turbo už nie je možné opraviť len vyčistením alebo už je celkovo v takom stave, že nestačí len vyčistenie ale aj repas príadne výmena za nové.