Peugeot 106 Rally S1

Môjho PUGYHO som si kúpil na jar roku 2010 s myšlienkou, že si pôjdem vo voľných chvíľach zajazdiť slalomy a na okruh prípadne kopce. Auto vlastnil dlhé roky a takmer nepoužíval jeden kamarát a tak som ho presvedčil, nech mi ho predá za podstatne lepšiu cenu ako chcel on. Vyzeralo to na dobrú kúpu aj keď lak auta bol v dosť zlom stave. Samozrejme ako na každom mojom aute hneď som sa pustil do veľkého vylepšovania a opráv. Hneď po výmene oleja za Mobil1 5W-5o som zašiel na brzdu zmerať koľko koní zdochlo počas doby jeho užívania. NA aute bol namontovaný robený výfuk od zvodov. Bola to tká kombinácia sériových a robených dielov. NA aute bola namontovaná ostrá spojka OMP, podvozok Bilstein a v kufri som mal zvody Supersprint. Softvér v riaidiačke bol sériový. Už prvé testy na letisku potvrdili, že je to super auto na rýchle zmeny pohybu. Samozrejme vzhľadom na delklarovaný výkon 98 koní a nízku hmotnosť 850 kg nešlo o žíhadlo. Návšteva brzdy ukázala 105 koní a bol som prekvapený aj vzhľadom na to, že motor semtam pokuckával pri nízkých otáčkach a vysokej záťaži. Vymenil som teda sviečky kt. boli podľa všetkého ešte originálne !, vymenil som zapaľovací modul, MAP senzor a hlavne som použíl drahé ale kvalitné zapaľovacie káble Magnecor v závodnej špecifikácii KV85. Po týchto zmenách sa kuckanie motora stratilo a aj ked som nepociťoval žiadnu dalšiu zmenu auto jazdilo bez problémov

. 1 meranie na brzdeOprava alakovanie zadného nárazníka

Pri slalomoch som si všimol, že pri prudkej zmene smeru mi sem tam vyhodilo rýchlostný stupeň. Pri obhliadke som zistil, že tyč radenia stupňov je veľmi blízko výfuku a je pravdepodobné, že zmena polohy môže spôsobovať tento problém. TAkže sme začali s objednávanim komponentov kt. by mohli riešiť tento problém. Prišlo ku silentblokom motora v špecifikácii Group.N kt zabezpečujú dostatočnú tuhosť ale nie takú, že rozložia karosériu auta na časti. Samozrejme k tomu prišlo aj skrátene radenie a nerezové tyčky radenia. Objednal som aj strednú časť výfuku Supersprint a namontoval zvody Supersprint kt. som dostal ku autu. Zadný tlmič som nevedel zohnať.

. 1 meranie na brzdeOprava alakovanie zadného nárazníka

Všetky tieto zmeny napomohli vyriešiť problem s rýchlosťami. Pri tej príležitosti som dostal ešte ponuku na silikónove hadice vodného systému. Pri demontáží predného naraznika a oprave jeho poškodení som si všimol, že chladič niekde mokvá a predné smerovky su mliečne. Už keď bol dole náraznik vymenil som aj chladič vody a predné smerovky. NA silikonove hadice neostal čas a sú zatiaľ v krabici.

. 1 meranie na brzdeOprava alakovanie zadného nárazníka

Spomínal som, že auto má pohotovostnú hmotnosť okolo 850-875 kg a motor je o objeme 1300 ccm a výkone v mojom prípade 105 koní. Je jasné, že z 8 ventilovej 1.3 je už problém dostť väčší výkon za rozumné peniaze, najmä ak výrobca všetky komponenty upravil na športové použitie, keďže auto bolo vyrobené ako homologačný špeciál. Na rôznych diskusiach som sa dozvedel čo mi je vlastné už pár rokov, že pre jazdu je dôležitý pomer výkonu a hmotnosti a niekedy je zníženie hmotnosti lepšie a lacnejšie ako zvyšovanie výkonu. Začal som túto možnosť riešiť najprv výmenou originálnych diskov za niečo podobne ľahké ale krajšie. Stavil som na osvedčené OZ Ultraleggera v rozmere 15 palcov. Je to asi najľahší bežne dostupný disk. Jeho hmotnosť vzhľadom na veľké ET je prijateľných 5 kg. Gumy som použi bežné matador 195/45 R15. Mám v zálohe niekoľko iných diskov na špoeciálne pneumatiky ale ešte nebol dôvod to riešit. Originálne disky 14-ky Michelin čakajú opieskované na svoju chvíľu.

. 1 meranie na brzdeOprava alakovanie zadného nárazníka

Po meraní na váhe som sa dostal na hmotnoť 840kg. Pri rozložení hmotnosti 540 kg na prednej náprave a 300 kg na zadnej bez vodiča. Dalšie znižovanie hmotnosti som začal Speciálnou gelovou batériou ODYSSEY, ktorá je podstne ľlahšia ako originálna a odľahčuje prednú čast. Nasledovala výroba formy prednej a zadnej kapoty a okná z lexanu. Pri meraní som zistil, že najviac sa dá ušetrit najmä na zadnom okne kt. je dost veľké a ťažké. Samotné zadne dvere su bez skla a motorčeka stieračov celkom ľahké. Ešte viac ma prekvapilo porovnanie zadných bočných okien. Tie lexanove by boli ľahšie o cca 700g pretože originélne su tenké a vyrobené z ľahčeného skla a to sa mi zdalo neadekvátne vynaloženému usiliu. Predná aj zadná kapota je vyrobená z karbónu a po nalakovaní nevidno rozdiel medzi originálom a kópiou. Jediny rozdiel je pri zadnom okne lexan namiesto skla a chýbajúci zadný stierač. V absolútnych číslach sme síce neušetrili veľa, prertože 15 kg ozaj nie je veľa ale vzhľadom na hmotnost auta je to percentuálne dosť zaujímave číslo. Samozrejme sa posunulo aj ťažisko smerom dole.

po lakovaní náraznikapo lakovaní zadného náraznika

Ešte nebol čas odvážiť auto ale dúfam, že sa priblížime požadovaným 800 kg veľmi blízko. Ak by som vybral sedadla a koberce verim, ze tam už dávno sme. Chcem ale aby auto navonok vyzeralo ako bežné...

34

zadná karbónova kapota a lexanové okno

predná karbónova kapota

Etapa hlavných úprav sa teda takmer skončila. Ostáva namontovať predné kotúče a paltničky Ferodo a silikónove hadice chladiaceho systému. Projekt sa však dostal do slepej uličky, pretože je tu zaujímavejši projekt Audi A4. Auto bolo otestované na Slovakiaringu, kde vzhľadom na hmotnosť aj povodné originálne brzdy fungovali bez problémov. A tak čakám na chvíľu ked bude mať ich výmena zmysel.

Vozidlo je momentálne na predaj za 3000 Euro. V prepočte stáli všetky úpravy viac ako je cena celého spraveného auta. Je to asi údeľ takýchto projektov. Ak sa nájde nový majiteľ kt ho bude mať rád, budem rád aj ja. Ak nie, ostane mi pre radosť. Určite ho počas roka aspoň pár krát použijem. TAkže mu neostáva nič iné len čakať v garáži na svoju príležitosť.

Úpravy / opravy a zmeny na vozidle oproti sérii : (v poradí ako ma napádajú)

Nové sviečky

Nové zapaľovacie káble Magnecor KV85

Nová zapaľovacia cievka

Nový vodný chladič

Sada silikónových hadíc vodného okruhu (nenamontované)

Karbónova trubka sania (nenamontovaná)

Nový kompletný výfuk a zvody Supersprint bez KATu a omotávka zvodov ThermoTec

Nové predné ramena, nové gumy stabilizátora (powerflex)

Spodná výstuha prednej nápravy OMP

Keramická spojková lamela OMP

Podvozok Bilstein B4

Disky OZ Ultraleggera 15 placove. Hmotnosť disku 5 kg

Pneumatiky MAtador 195/45 R15

Predná karbónova kapota s kompletným otváracim mechanizmos a príslušenstvom ako originálna

Zadná karbonova kapota kompletne otvárateľná a zamykateľná zo zadným zasklenim LEXAN bez ostrekovaca a stierača

Hmotnosť vozidla 825 kg

Výkon 77 kW a 118 Nm

Po dlhej dobe som sa na skúšku zúčastnil autoslalomu na vyskúšanie seba a auta. Auto ani seba som na súťaž nepripravoval, to znamená použil som sériove gumy Matador GreenX, nevyberal som z interéru sedadlá ani rezervu a ešte aj povinnná výbava ako lekárnička, lano a trojuholník ostali v aute. Z výsledkov kt. si môžete pozrieť vo formáte PDF mám napriek tomu zmiešané pocity. Všetky jazdy som absolvoval rovnako a napriek tomu mám v prvých 2 vynechanú bránku. Ak by to bola pravda, mal by som aj v 3 pretože som šiel rovnakú trasu. V 2 jazde som musel cúvať a zhodil som vedome kúželku takže tam je všetko OK, ale o bránke neviem. Ak teda budem vychádzať z prepokladu, že výsledky sú správne, tak v 3 jazde som zajazdil čas 135,8 s. To ma potešilo, pretože len málo áut predomnou zajzdilo taký dobrý čas a to mali neporvnateľne viac skúsenosti a aj lepšie technické vypabevie (špeciálne pneumatiky).Ak by nebola 20 sekundová penalizácia v 1 kole mal by som čas 134,75 a veľmi vysoké umiestnenie.  To ma utvrdilo v tom, že auto je technicky v dobrom stave a lepšie pneumatiky a môj tréning by podstatne vylepšil náš výsledok.

Výsledky slalomu

A tu je zopár fotografií zo slalomu zo stránky www.vojcekfoto.sk

jm1f1618

jm1f1177

jm1f1304

 

A toto je koniec jedného príbehu. Audíčko odišlo ku novému majiteľovi do Zvolena. Dúfam, že mu bude prinášať veľa radosti ale hlavne, že majiteľ ho bude mať aspoň trochu rád.