VW Lupo 3L

 Volkswagen Lupo vlastním už niekoľko rokov. Na moje takmer týždenné cesty do Bratislavy do firmy a na preteky som rozmýšľal o lacnej alternatíve. Musím povedať, že dlhšiu dobu som uvažoval o koncernovom motore 1,4 TDI v podstate v akejkoľvek karosérii koncernu. Potom som začal uvažovať o Audi A2 1,2 TDi, ale ich ceny ma trošku odrádzali. Nakoniec som potreboval auto pre 2 osoby a náklad a nie rodinné. Pri prezrení inzerátov mi padlo oko na Lupo 1,2 TDI, pretože pár dní pred tým som sedel v Lupe 1,4 TDi a vnútorným priestorom ma prekvapovalo. Samozrejme, že som vedel o tom, že je postavené na skrátenej platforme Pola a teda je na šírku dostačne veľké na pohodlnú jazdu. Moje rozhodovanie urýchlil kamarát v Mníchove, kt. mi jedného dňa zavolal a povedal, že videl Lupo 3L 1,2 TDi za 2900 Euro. Povedal som mu, že nech sa s ním ide prejsť a keď nebude veľmi zlé tak ho kúpim. NA druhý deň mi povedal, že nie je tak hrozné ako vyzerá, ale že je z Talianska a má 129 tisic na tachometri. No same neuveriteľné veci kt, nedávaju zmysel ale povedal som, že ak má papiere vporiadku tak to za tú cenu risknem. Za pár dní mi volal, že auto má doma ale, že poceste ho často hádzalo do núdzoveho režimu. Už keď bolo "doma" tak sme pre neho išli vozíkom. Keď so ho zbadal tak som pochopil ako vyzerá obývačka v rómskej dedine. Ak malo ozaj 129 tisíc km tak botom ho mala rómska rodina chovajúca ošípane a nečistila ho od kúpy. Kontrola nezávisleho počítadla odhalila aj ozajstný stav tachometra. Bolo to pekných 302 tiisíc km. No tak pekne to začalo. Hneď po dovoze som ho dal vyčistiť kamarátovi (prepáč) a auto celkom ožilo. Netrebalo už ani očkovanie proti tetanu. Po STK a prihláseni som začal jazdiť. JAzdenie to bolo príjemné aj keď kilometre a občasný núdzak vo mne vyvolával pochybnosti najmä pri dlhších cestách. Problém núdzoveho stavu bola hydraulika poloautomatickej prevodovky. Bolo veľmi obtiažne zistiť problém pretože diagnostika sama to nevedela vyhodnotiť a náhodne vyhadzovala chybu snímača tlaku hydraliky. Chyba sa prejavovala tak, že auto prestalo reagovať počas jazdy na plyn a jediná možnosť bola zastaviť, vypnúť zapaľovanie a zo stlačenou brzdou naštartovať. A tak sa to náhodne opakovalo. Ani jazda s diagnostikou neodhalila príčinu. Postupne som si počas jazdy uvedomoval, že problém nastáva pri častom radení rýchlosti. Ak som išiel po dilanici alebo v manulanom režime a radil len občas tak bolo všetko vporiadku. Ak so bol v zápche resp. často predbiehal a prerďoval bolo to tam. Vznikali preto komické situácie kedy som predbehol kolónu aut a potom zastal na krajnici a to sa opakovalo niekoľko krát. Po týchto zisteniach bol už len krôčik ku vyriešniu. Problém som identifikoval v čerpadle hydrauliky prevodovky. Rozhodol som sa preto vymeniť celú jednotku. Tá stojí nová veľmi veľa a tak som kúpil za 5000 Sk cez Ebay používanú. Problem bol vyriešený ...

Od tej doby som zažíval len samé šťastné okamihy. Je ťažké popísať všetky technické riešenia na tomto vskutku geniálnom aute. Môžete si stiahnúť Servisný PDF dokument kt. vysvetľuje niektoré technické riešenia a zmeny oproti bežnému Lupu a motoru 1,4 TDI. Dá sa povedať, že je to úplne iné auto kt. vyzerá ako Lupo. Rovnaké sú len svetlá a základ karosérie. Nie ani sklá niesú rovnaké. NA lupe sú tenšie, vaonkajšie panely karosérie z hliníka, tak ako nápravy, tlmiče, či nerezový výfuk. Aj blok motora je hliníkovy na rozdiel od 1,4 TDI kt. používa liatinu. Volant je z magnézia. TAkže váha je 850 kg. To je základ ak chcete mať auto zo spotrebou 3L a s výbornou  dynamikou pri vykone motora 45 kW (v rešime ECO 30 kW). Toto auto má štart - stop sytém ako na teraz predávaných moderných autách. To bolo v roku 1999 !. Dnes sa nové auta hrdia emisiami CO pod 100 gramov. Lupo 3L má 85 gramov !

Čo sa týka prevádzky za 3 leta čo ho vlastním, môžem to charakterizvať ako čístú radosť z jazdy pri nízkých prevádzkových nákladoch. Je to moje "letné" auto, pretože v zime ho nepoužívam. Jednak mi je ho ľúto trápiť po zasolených cestách a jednak mám iné auta na zimu. TAkže po prvom lete som skončil na 330 tisíc kilometroch a jediným nákladom bola spomínana pumpa hydrauliky a zadné obrzdové obloženie. Samzorejme nafta, filtre oleje. Počas zimy som vymenil predné kotúče a obloženie, pneumatiky všaetky 4. Druhé leto bolo v znamení bezproblémového jazdenia až na jednu búračku, kedy ma pored prechodom na chodcov zo zadu pozdrčil JEEP. Nové svetlo, náraznik a vylekpanie zadného blatníka to vyriešilo. Počas leta sa začali ozývať predné poloosi a preto som ich vymenil ako aj predné svetla pretože ich plast bol značne poškodený. NA začiatku 3 leta mám 365 tisic km, vymenenú tyčku stabilizátora predné silentbloky na náprave a spodnú kosť . Začína sa ozývať sem tam spojka a tak uvažujem nad jej výmenou a aj rozvody by už bolo na čase vymeniť, keďže neviem kedy boli menené. Som presvedčený, že majú viac ako 100 tisíc km. Myslim, že náklady sú celkom adekvátne cene a najazdeným km.

Ak sa budem baviť o spotrebe, tak dlhodobá spotreba je okolo 3,6 l na 100 km s tým, že najhoršia aká sa mi podarila spraviť bola 4,7 l/100 km ale to bola jazda keby označenie hovado bolo urážkou tohoto ušlachtilého zvieraťa. Auto je schopné trvalo ísť po dialnici okolo 180 km/hod a pri tom točí 3800 otáčok. Pri jazde s vetrom alebo dole kopcom to je možné dostať aj ko 200 km/hod a to pri takej pohode, že tomu málokto uverí. To treba zažiť. Celkovo je pre mňa zaujímavý pomer priemernej rchlosti v pomere ku priemernej spotrebe. Asi neexistuje auto s lepším pomerom. Samozrejme som vyskúšal aj dosiahnúť deklarovanú spotrebu 3L. Dá sa to ale to nie je môj "šialok" kávy. Nebaví ma chodiť 90 km/hod aj keď predpisy hovoria, že by som mal. Wink

Pred pár týždňami som náhodne vyskúšal úspornejšiu jazdu na okruhu Košice - Bratislava - Žilana - Spišská Nová Ves - Košice. Bola to jazda pred prípravy pred výmenou oleja, bez kontroly tlaku v pneumatikaách. Išiel som sám a mal som cca 50 kg. náklad.

Celkovú cesto som rozdelil postupne do etáp.

KM 0 :Začal som o 4:10 v Košiciach s vynulovaným počítadlom denným km 0. Stav km 361310

KM 31 :Prvý kontrolný bod čas 4:33,  za Moldavou nad Bodvou stav tachometra 361341, spotreba 3,1

km31

KM 50 : Soroška, čas 4:55, stav tachometra 361361, spotreba 3,3

km50

KM 60 : Rožňava tankovanie, čas 4:45, doplnená nádrž palivom SHELL ECOFUEL takmer do plna, spotreba 3,3 l

 

KM 151 : Lučenec, čas 6:27, stav tachometra 361512, priemerná spotreba 3,3 l/100km

km151

KM 270 : Medzi Zvolenom a Nitrou, čas 7:11, stav tachometra 361580, spotreba 3,3

km270

KM 303 : Nitra, čas 7:37, zápcha ako vždy, stav tachometra 361613, spotreba 3,3

km303

KM 350 : Pred Trnavou, čas 8:11, 361661 km, priemerná spotreba 3,3 litra/100 km

km350

KM 390 : Bratislava, čas 8:33, stav tachometra 361700, spotreba 3,2 litra na 100 km

km390

Celková sumarizácia jazdy. 

Čas jazdy aj s prestávkou na tankovanie 4 hodiny a 23 minút

Priemerná spotreba : 3,2 litra na 100 km

Priemerná rýchlosť 92,19 km/hod

ferrari

KM 413 : Odchod z Bratislavy do Košíc cez Poprad., čas 14:43, stav tachometra 361723, spotreba 3,2

km412

corvette

KM 540 : dialnica ZA, čas 15:54, 361850, spotreba 3,3

km541

KM 617 : dialnica pred ZA, čas 17:39, stav tachometra 361927, spotreba 3,3

km617

KM 631 : Zilina, čas 17:56, sta tachometra  361942, spotreba 3,3

km631

KM 649 : Zilina Tesco, čas 18:42, stav tachometra 361960, spotreba 3,3

km649

KM 758 : Poprad dialnica, čas 19 :58, havária pri RK, obchádzaka prískokmi, stav tachometra 362078, spotreba 3,4l/100km

km758

KM806 : SNV, čas 20:29, stav tachometra 362117, spotreba 3,3

km807

KM850 : Košice, čas 21,04, stav tachometra 362161, priemrná spotreba za celú cestu 3,3 L/100km

km850

 

Po výmene oleja som absolvoval dalšiu cestu do Bratislavy, kde som si dal za cieľ dosiahnúť sppotrebu 3 litre za cenu nižšiej priemernej rýchlosti. Pripravil som sa na cestu tak, že som skontroloval tlak v pneumatikách a dohustil ich na predpísaný tlak. TAkže svedomitá príprava :-)

Jedinou zmenou bola plne natankovaná nádrž paliva. Palivo bolo použité klasické od Slovnaftu. Nádrž bola naplnená na maximum. Tento jav si všimnete na nasledujúcich obrázkoch, kedy aj po 300 km ukazoval stav paliva "plná nádrž" :-). Rozumnou jazdou najmä v okolí Lučenca sa podarilo spotrebu udržať okolo 3 litrov a potom už to len udržiavať. Priznám sa, že snahou ku koncu bolo dostať spotrebu na 2,9 ale to sa už nepodarilo. Nepovažujem to za nereálne ak by jazda prebiehala za chladnej noci. Možno niekedy. Cesta naspäť bola opäť cez Zvolen a Lučenec a vzhľadom an vysokú vonkajšiu teplotu (34 stupňov), protivietor a moju zdravotnú indispozíciu som nezvládol taktickú jazdu. Skončilo to v Košiciach síce akceptivateľnou spotrebou 3,3 litra ale stav nádrže bol stále 1/2 ! NAkoniec sme nádrž dojazdili v meste a konečná spotreba pri tankovaní bola 3,5 litra a najazdili sme takmer 1100 km na jednú nádrž. Záver ? Spokojnosť.

13072011316

13072011317

13072011318

13072011319

13072011320

13072011322

13072011323

13072011324

13072011325

13072011326

13072011327

13072011329

13072011330

13072011331

13072011332

V najbližšiej dobe musím vymeniť rozvody, ktoré značne presluhujú. Potom využijeme jesenné chladné noci na ďalšie rekordy.

 

Aby bola predstava o rozsahu možností auta a jeho charakteristiky úplna, spravil som jeden test z druheho pólu extrémnosti. Minule som sa vracal z pretekov a bol som dosť vyčerpaný a chcel som sa dostať pod sprchu a spať. Chcem zdôrazniť, že na to čo napíšem, nie som hrdý a ani to nie je správne. Berte to proste len ako reálny test. Vyrazil som teda o 3 ráno v nedeľu z Bratisalvy (presne o 2:57) a zamieril po južnom ťahu do Košíc. Značku Košice som "preťal" o 5:47 a  teda priemerná rýchlosť bola niečo cez 130 km/hod a výsledna spotreba ukáza ďalší extrém. Bola 5,2 litra na 100 km. Myslím, že asi momentálne neexistuje na trhu auto, kde by bolo možné dosihanúť lepší pomer rýchlosti a spotreby. Je to proste geniálna efektívnosť a v pomere ku momentálnej reálnej cene a 367 tisícom km na tachometri iste ešte dlho neprekonateľné aj pri danom stave technológie. Automobilky už našťastie prišli na to, že hmotnosť dnešných áut je limitujúcou veličinou a teším sa kedy dosiahnú aspoň to čo zvládli inžinieri VW pred 15 rokmi. NErozumiem prečo dnes človek potrebuje prenášať 1,7 tony materiálu, keď sa chce dostať z bodu A do bodu B... Resp. tuším. Dnes sa auto stáva takmer statickým objektom a preto sa musí podobať a byť vybavené ako lepšia obývačka.

Pri 375000 km som si na jeseň všimol, že sa mi stráca chladiaca kvapalina. je ubúdanie bolo čoraz častejšie a tak sa stala oprava motora neodvratnou realitou. Pred samotnym rozobratím motora som zmeral ešte kompresie na jednotlivých válcoch. Zistenie nebolo potešujúce. Prvý válec 28, druhý 24 a tretí len 18. Oblial ma studený pod, pretože predstava, žeby trebalo vymeniť blok motora sa mi vôbec nepáčila, Pri týchto hliníkovych blokoch totiž nie je môžná oprava. Vymieňa sa celý blok komplet.

Auto ostalo stáť od novembra do marca na parkovisku a čakalo na svoj osud. Po oteplení som prišiel ku autu, že skúsim ho naštartovať, kotúče za zimu dosť zmenili farbu. Auto splnilo moje očákavanie a po zasunutí kľuča do zapľovania ihneď naštaetovalo ako by som s nim prišiel na parkovisko včera. Pár brzdení očistilo hrdzu z kotúčov. Znova ma presvedčilo, že ani veľa km ani dlhe stánie neuškodia dobrému produktu. Rozsvietena kontrolka hladiny chladiacej kvapaliny ma upozornila, že problém sa v zime sám nedstránil a bude nutné ho riešiť. Vzhľadom na časové a priestorové pomery som teda poprosil kamaráta nech ho odstrojí a dá skontrolovať hlavu.

NA rad prišlo teda rozoberanie a zisťovanie problému. Veľké prekvapenie bolo, keď sme rozobrali motor a nenašli nič. Všetko vyzeralo celkom dobre, len 3 válec kde boli problémy vyzeral čistejšie ako ostatné. Tesnenie pod hlavou, hlava aj blok vyzerali celkom dobre. Sáď sme našli náznak medzi 2 a 3 válcom kt by nasvedčoval, že tesnenie malo toho dosť.

Krátku prechádzku po kanáloch hlavy nájdete vo tomto videu.

[youtube id='g31GFIWq5uc' width='400' height='260' /]

Dali sme pretlakovať hlavu aby sme zistili, či nie je prasknutá. Tes dopadol dobre až na opotrebované vodítka a tým pádom poškodené ventily. Došlo teda ku výmene všetkých ventolov, vodítiek, výmne ložisiek, pretesneni vstrekov atd. Došlo ku výmene rozovodov. Mootr sme poskladali a prvé dojmy sú celkom dobré. Síce sa mi zdá, že polročná zimná nafta nefunguje celkom dobre a motor je trošku váhavejší ako za mlada. Samozrejme hlava potrebuje zábeh a motor dobrú naftu. čoskoro skontrolujeme kompresiu aby sme zistili na čom sme. Dúfam, že spodok bude ešte OK a ešte par stoviek tisíc km najazdíme. Stačilo mi pár km po poskladaní a znova som mal úsmev a tvári. 60 rýchlejších km v kopcoch prinieslo priemer 4,2 litra a dobré povozenie.

Po jemnom zábehu sme absolvovali rodinný výlet na Pieniny spalovovať Dunajec. NA začiatkue  cesty som tesne pred dialnicov zistil, že som nekúpil dialničnú nálepku a tak sme sa rozhodli cestu absolvovať po bežných cestách a v kľudnom rodinnom tempe. KeĎ za prešovom ukazoval palubný počítač preimernu spotrebu 2,9 litra, začal som sa jazde venovať viac zo snahou tento priemer udržať. Samozrejme cesta bola priti nám, pretože sme išli viac do kopca ako z kopca. NA pieniny sme dorazili zo spotrebou 3,1 litra. Po splavovaní nás čakala cesta domov a ja som dúfal, že sa dostaneme oäť zo spotrebou dole. Plynulá jazda a systém radenia voľnobehu pri pustení plynu nám umožnoval niekedy dlhé km plachtiť na voľnobeh. Samozrejme hustejšia doprava nám to aj sem tam prekazila. Veľmi rýchlo sa spotreba vracala ku magickému číslu 3 litre a čoskoro sme boli znova na 2,9. Zbytok cesty do Košic nám komplikovali plné mechúriky takže sme viac mysleli na WC ako na ekonomiku. Napriek tomu sme už priemer celej cesty udržali a výsledných 2,9 litra na 100 km po prejdení 260 km bolo potvrdením stále dobrej kondície auta.

lupo-2,99

Štatistika dnešného dňa :
Cesta Košice-Červený Kláštor 130 km pri spotrebe 2,9 litra a cene nafty 1,46E = 5,5E
Spolu cesta KE-ČK-KE stála 11E čiže 1km stál 0,042 E pre 3 osoby. Potrebovali sme 7,54 litra nafty na celú cestu.
Splavovanie plťou pre 3 osoby 10km/22Euro čiže 1km stál 0,45 Euro
JAzda kočom : 1km/10E čiže 1km jazdý kočom stál 10 Euro
Bicykel 3 osoby : 10km za 12E pre 3osoby , ciže 1km stál 1,2 E

 

A máme tu pekný stav tachometra kt. som si zo sentimentu odfotil :-)

lupo377777km

Represia zo strany štátnej správy donúti čôoveka prekalibrovať myslenie a poto sa stáva zábavou zisťovať možnosti jazdiť v rámci predpisov a hľadať iné ciele. TAkým sa stalo asi jazdiť čo najúspornejšie. Samozrejme toto auto je tomu predurčené a po oprave motora som začal uvažovať viac kde su moje a jeho hranice jazdiť úsporne. Je už dostatočne citeľné ak cesta do Bratilsavy stojí 40 Euro alebo 100 Euro. Pomalá jazda je podľa mna psychologicky náročnejšia ako rýchla jazda a preto aj nebezpečnejšia pretože vzniká viac nehôd z nepozornosti. Nevadí musíme sa prispôsobiť. TAkže po čase od moje poslednej jazdy za 2,9 litra som zažil cestu z tatier do Košíc na ktrej konci bola výsledna spotreba 2,7 litra/na 100 km. Samozrejme cesta ide viac dole kopcom, čo napomáha výsledku, ale absolvoval som ju veľa krát a pod 3 litre som nešiel. Opraa motora jeho vyčistenie malo zrejme tak isto pozitívny  vplyv na jeho výkonnosť. Pri dalšej ceste som si preto povedal, že skúsime nový rekord/hranicu a dal som si cieľ, že pri zachovaní rozumnosti prepravy sa pokúsim dostať ku 2,5 litra. Moja príprava nebola dokonalá a spočívala len v rozhodnutí to dokázať a v príprave mobilného telefónu na zdokumentovanie. Ani samotný čas nebol ideálny pretože to bol štvrtok poobede a po ceste nakoniec bolo aj nečakane veľa havárii z dôvodu dažďa. A ani pneumatiky som neskotroloval, palivo z Metro pumpy tak isto nie je pre toto ideálne.

Začala sa cesta vo Vyšných Hágoch, kde som vynuloval počítadlo priemrnej spotreby. Dole pod kopcom sa človek ani nemôže čudovať, že spotreba bola 0,8 litra/100 km.

svit

Pri Svite sa spotreba dostala na priemerných 1 liter/na 100km. Ale to sme mali pred sebou jazdy cez mesta, krizovatky, atd ...

poprad

V Poprade bolo samozrejme párk červených vĺn, rozkopaná cesta a hliadka merajúca rýchlosť. Nie čudo, že spotreba na výjazde z Popradu už bola 1,3 litra na 100 km

janovce

Havária po ceste, kolóny zanechali na konci Jánoviec spotrebu na 1,8 litra a začal som mať obavy. Zvažoval som cestu cez LEvoču alebo cez Spišskú novú Ves. Jedna trasa sa vyznačuje dlhými stúpaniama a dĺhymi klesaniami a cesta cez Spišskú je to o častom striedaní kopcov hore-dole a veľa dedín. Rozhodol som sa skúsiť Levoču.

levoca

Levoča ma privítala zo spotrebou 1,9 litra, lebo v stúpani som musel predbehovať dlhú kolónu turistov....

hrhov

V Spiškom Hrhove sme boli na rovnej 2/100km a malá nádej, že udržíme to do Košic cez JAhodnú na 2,5.

krompachy

NA konci Krompachov sme stále držali 2,1 čo bolo povzbudením.

jaklovce

Dalšie havárie a spomaľovanie nás nezabrzdili v nastúpenom smere a v JAklovciach sme udržali priemer 2,1 litra.

folkmar

Pod Golkmarským kopcom sa na nás usmiala 2,2 z počitača priemernej spotreby a ja som tušil, že cieľ je splnený. Pri poslednej jazde som zistil, že ak nebude na ceste veľa prekážok tak spotreba na vrchole bude o cca 2 desatiny vyššia a dole kopcom klesne aspoň o jednu desatinu dole. TAkze to vyzeralo na 2,4 a splnený cieľ.

ruzin

Pri ružíne sa dokonca dostala na hodnotu pod Folkmarom a čakal ma krátky výjazd na jahodnú a cesta dole.

jahodna.

NA vrchole jahodnej sme sa dostali na 2,4 pretože bolo nutné predbehovať veľa absurdne pomaly jazdiacich aut. Bolo to však super pretože som vedel, že dole sa dostanem ku 2,3 a to je podstatne lepšie ako som očakával.

kosice.

Dole v Košiciach, keď na mna blika 2,2 tak mi zvlhli oči. FAkt som to nečakal. Myslím, že ma 385 tisic km najazdených môže byť na toto auto Ferdinand Piech právom hrdý. Za celu cestu ma v podstae nepredbehlo žiadne vozidlo, skôr ja som musel predbiehať a teda som sa nedostal na žiadne hranice neprijateľného správania. LUpo forever!

 

21.12.2013

Lupo v poslednom čase absolvovalo výmenu oleja a kontrolu prednej nápravy, pretože zvuk predného ložiska prezrádza, že už má toho celkovo dosť. Kontrola ukázala, že by bolo úž vhodné vzhľadom na kilometre spraviť aj trosku viac a vymenit by bolo vhodné oba predné ramena, obe ložská a už aj kotúče, dosky a jednu tyčku stabilizátora. Bratu veci za takmer 1000 Euro. JAzdy v zime neboli plánovane ale situácia sa zmenila, sneh nie je a tak auto ešte do konca roka dosiahne krásnych 400 tisic km. Opravu podvozku sa budem snažiť situovať na jarné mesiace ak sa samozrejme ložisko nerozhodne, že už dalej nejde.

 

Čas vianoc nám priniesol darček v podobe pekného čísla na počítadle vzdialenosti :-D

 

1.3.2014

Po totálnej škode na Škode :-D Fabia a ukončenie projektu Fabia Greenline mi ostalo Lupo ako posledné ekonomické auto v rodinnom portfóliu. Kým nenájdem náhradu musí slúžiť dalej. Nebolo teda na čo čakať a pristúpil som na výmenu všetkých opotrebovaných súčiastok. Prišli na rad nové hlinikove ramená, nové predné ložiska FAG a predné kotúče a doštičky TEXTAR. Keď stačia na Veyron hádam ubrzdia aj 850 kg Lupo :-D

 

Popri tom bolo pretesnené veko ventilov, umytý motor a zrepasovaný alternátor. Bratmm 600 Euro v ...

Môžeme začať letnú moristickú sezónu.

Apríl 2014 sme začali v pohode ale začalo sa čoraz viac ozývať turbo. Nič vážne z mojeho pohľadu - zasekavajúca sa regulácia turba. Dalo sa to očakávať, pretože dlhšie jazdy po Slovensku vystriedali krátke jazdy po meste na pol plynu. takže prišiel čas čistenia turba. Po 400 tisic km celkom akceptovateľné.

Zopár snímok čistenia turba a samozrejme aj klapiek a sania ...

turbo demontované a pripravené na otvorenie

 

pod turbom veľa olejových nánosov. Následok netesného veka ventilov....

 

Po odobratí saciej časti turba vidno extrémne zakarbonovanie variability turba

 

vyčistenie a nový lesk

 

prstenec na mieste regulácia čistá a funkčná ...

 

sanie v ultrazvukovej čističke ako alternatíva čistenia ....

 

čistenie sania takmer hotové

klapka sania a EGR tiež podstúpila očistnú procedúru

 

Po opatovnom poskladaní všetko funguje super a výkon a s potreba je tam kde by mala byť. Dalšie km pred nami. 

Pred pár dňami ma upozornil kamarát kt. dlhšiu dobu zháňa také Lupo, že v KE sa objavili 3 lupá na predaj za rozumnú cenu a chcel aby som sa išiel na nich pozrieť kt. ma kúpiť. Prišiel sa na miesto a v autobazari stáli 3 zúfale Lupinká zo Šviajčiarska. Evidentne dlho nejazdili.

Strieborné rok výroby 99 a niečo cez 90 tisic na budíku, dalšie s rovnakým rokom výroby ale s 217 tisic km na budíku a nakoniec biele rok výroby 2002 so 174 tisic km na budíku. Samozrjme som si preveril históriu a servisné prehliadky a všetko bolo OK, bez havárii alebo vačších problemov. KEdže si bolo ťažké vybrať kt. kúpiť, rozhodol som sa kúpiť všetky 3 a potom sa v kľude rozhodnúť :-D

Originálene techničáky porezradili, že auta boli odhlásené pred rokom a tak dlho stáli. Po naštartovaní sa na niektorých preukázali závady. Prevažne sa týkali prevodoviek. To nieje prekvapujúce pretože to je najčastejší problém prečo niekto predá tak dokonalé vozítko. Problém sa prejavil najprv na striebornom s 90 tisic km, kde nebolo možné odísť z bazáru po vlasných. Diagnostika písala závadu s identifikáciou zaradeného prevodového stupňa. Napriek tomu si toto vozidlo vybral môj kamarát. Oprava potvrdila chybu a 90E stačilo na opravu. Ešte spraviť diagnostiku, základne nastavenie, vymenit filtre a oleje a môžeme jazdiť.

Ostali mi teda 3, moje pôvodne čierne po kompletnom servise náprav, čistení turba a ročnom repase hlavy a "nové" strieborne a biele kt. sa javili ako bezproblémové. Vymenili sme teda všetky filtre za nové PURFLUX a olej motorový za Mobil1 5W-30. Nemohlo chýbať samozrejme poriadne umytie pred prípravou na STK, emisnú a KO. Za týždeň bolo všetko OK a auta pripravené na SVK jazdenie.

 Prišiel další okamih a to rozhodnutie, kt sa vzdať. Minimálne jedno muselo ísť dalej.

 

Logicky by malo isť to čo má najviac km, lenže to bolo paradoxne nedávno zreparované a poznal som všetky jeho plusy a mínusy. A tie mi hovorili, že to nieje rozumný ťah. Zanedlho prišiel kamarát s ponukou kúpy jedného. Chcel strieborné kt. bolo lajlacnejšie ale nakoniec si vybral biele kt bolo technicky, opticky a vybavou v lepšiom stave ako strieborné.

Murphy stale žije, takže po chvíľke ako ho zobral začali problémy s prevodvkou. Núdzovy stav a nemožnosť sa pohnúť z miesta. Diagnostika pisala vadu snímača prevodového stupňa ale ako už vieme, nie vždy to čo píše diagnostika je aj pravda. Komplexna diagnostika poukázala na mechanicky problém. A toho som sa bál. Muselo dôjsť ku vybratiu prevodvky a kontrole hydrauliky. Počas testovacích jázd som zistil, že problém nastane len ak prevodovka chce preradiť na 3 prevodový stupeň. Objednal som pred tým hydraulicky ovládač spojky, tesnenia hydrauliky a začali sme rozoberanie. Rozoberanie prevodovky odhalil zlomeýy presuvník na 3.prevodovom stupni. Nový za 90E všetko vyriešil a po poskladaní, pretesnení hydrauliky auto začalo fungovať. To samozrejme trvalo dlhšie a tak som kamarátovi navrhol, vzhľadom na to, že auto ešte nebolo prepísane, že mu vrátim peniaze a auto si nechám.

 

prevodovka otvorená

 

zlomená vidlička ...

 

 

 

Len čo som zaparkoval všetky na dvore začali telefonáty kamarátov, že potrebujú autá pre svoje deti kt začali študovať na vzdialenejších školách a potrebujú lacné vozenie. Vyzeralo to, že prídem o všetkyale nakoniec odišlo len to čierne čo malo na budíku v čase predja 418 tisic km. Kamarát akceptoval fakt, že pravdepodbnosť poruchy je vysoká. (Doplnenie 2015 - porucha nastala pri 430 tisic km- poškodil sa hydraulicky ovladač spojky za 300E. Po výmene auto funguje dalej.)

 

A tak mi zostal neočakávane biele a strieborné lupo. Biele si zobrala manželka a strieborné ja. Obe sa tak stali novými projektmi :-D. Biele sa budem snažiť dať do čo najpôvodnejšiejho stavu a strieborné bude projektom zameraným skôr na testovanie súčasti na zníženie spotreby. Je už pre neho pripravený výškovo-nastaviteľný podvozok a pribudnú aj iné aerodynamické prvky ako na priklad zakrytovanie podvozku. Samozrejme pri oboch ma čaká veľký servis s výmenou rozvodov.

 

Jeseň 2014.

Na oboch autách sa stali prioritou opravy spojené s koróziou. Dlhšie státie (rok) a užívanie v zimných podmienkách Švajčiarska sa podpísali pod horší stav karoséria ako malo čierne Lupo kt jazdilo v Taliansku.

NA striebornom už boli robené opravy vo Švaijčiarsku a to veľmi nekvalitne. Prahy a zadné lemy teda boli opravené a ostala strecha. Slabé miesto všetkých Lúp. Okolie odtokového žliabku hrdzavie. Opravili sme to provizórne aby sme zamedzili dalšiemu šíreniu korózie počas zimy. Biele Lupo malo postihnuté mierne lemy blatníkov, zadnú nápravnicu a prahy.

Samozrejme oprava začala poriadným čistením karosérie. Lak bieleho Lupa bol viac matný pod nánosom špiny, nešistôt a vagónovej korózie. TAkže poriadne umytie, potom odstránenie vagónovej hrdze 2x, potom čistenie laku clay-om a nakoniec leštenie a voskovanie pred zimou.

takto vyzerali skryté časti karosérie (okolie pántu zadných dverí)

 

Nastupuje odstránenie nečistôt laku a náletovej hrdze. Fialový povlak (škvrny) sú chemckou reakciou medzi prípravkom a hrdzou.

 

Po CLAY-ovaní je karoséria konečne zbavená nečistôt a hladká pred nanášaním vosku...

 

Poškodený lak je na náraznikoch, spätnom zrkadle a kľučke. Prioritu bude mať kov, ostatné časti prídu na rad po zime.

ľlavý zadný podbeh pred a po ...

 

nápravnica nieje najkrajšia a tak na jar pojde asi von na opieskovanie

 

ľavý aj pravý prah ma nový ochranný náter a lak 

 

Nakoniec aj strieborné Lupo našlo nového majiteľa. Vzhľadom na to, že je to automat a malé auto, malo sa stať pre jednu pani novým pokusom o jazdenie po rokoch. A tak mi ostalo len biele. Dostalo nové plechové disky z VW Up a nové zimné pneumatiky.

Zimné mesiace roku 2015 boli prekvapujúce telefonátom majiteľa strieborného Lupa. Chcel ho predať pretože napriek snahe nedonutil manželku opäť jazdit. Buhužial bolo v zlom stave, pretože okrem jazdenia mu nebolo dopriate  nič a ešte pár jaziev získalo. Ako som zistil chyba opäť predná krytka na nárazniku a čo je horšie spodný kryt motora. Pár zimných jázd odhalilo postupne problém predného ložiska a aj štartovanie v zime nebolo najlepšie.

Jedno aprílove zimné ráno som nenaštartoval vôbec a zistil, že majitel kúpil najlacnejšiu baterku aká sa dala. A mala kapacitu 45 Ah namiesto požadovaných 80 Ah. To bol problém štartov. TAkže nová 80 Ah baterka problém štartov vyriešila a samozrejme prišlo aj nové ložisko predného kolesa. Jeho vylisovanie bolo zážitok, pretože aj 30 tonový lis podskočil, keď nakoniec povolilo.

Biele lupo v zime dostalo nový termostat pretože som zistil, že sa nevie zohriať nad 60 stupňov a spotreba je preto vysoká. Aj turboregulácia bola zatuhnutá. Další priebeh zimy bol z pohľadu mojej manželky bezproblémový pretože ju zaviezlo kde chcela. Až keď som nasadol ja zistil som, že turboregulácia je úplne zaseknutá. Takže napriek len 179 tisic km muselo byť turbo vybraté a vyčistené, za čo dakujem kamarátovi Mišovi.

Apríl 2015 Obe autá čaká jarná očista a kontrola po zime. Strieborné potrebuje nové letné gumy. Zohnal som sadu originálnych diskov, takže budú kompletné sady. Biele lupo potrebuje kontrolu zadných brzd pred očakávanou dlhou cestou do Nemecka. Tá preverí auto komplexne.

 

Veľkonočné stretnutie s mladším bráškom ...

 

Prvá dlhšia jazda pred veľmi dlhou cesto dopadla dobre. Cestu KE-PN-KE teda takmer 800 km sme zvládli v pohode. Rýchlejší presun (398 km za presne 4 hodiny) a premávka znamenali priemernu spotrebu 4,2 litra/100 km.

Ranné prebudenie bolo na zhoršenie nálady ideálne. Niekomu chýbali moje krytky hmloviek. Ked pominieme, že Lupo 3L má predný náraznik jedinečný a ešte ku tomu je lup 3L s hmlovkami asi zopár....   Je to proste imbecil a je jasné, že to budú moje krytky. Ale nech si ich užije, keď nemá 10 Euro na vlastné. Ono verím, že sa mu to vráti. Na každú sviňu sa varí voda.

 

Dhšia cesta naznačila jemne další problém. Pri plnej akcelerácii sa jemne začali prenášať vibrácie do volantu. To poukazuje na problem s vnútornými kĺbmi najčastejšie. Takže som nelenil a požiadal blížneho svojho o pomoc. Kĺby sme vybrali a chceli zameniť vnútorne kĺby medzi sebou. To niekedy pomôže. Lenže oni niesú rovnaké ako na iných autách. Pri vyberaní nám však vypadol na 3 časti zlomený mosadzný krúžok.

Objednal som nový za bratmmm 15E, vymenili vazelinu na kĺboch kt. nevyzerala najlepšie a poskladali opäť všetko s vierou, že to pomôže. Ako hovoria u nás na Luníku 9, we will see. Popri tejto oprave som vymenil ešte motorový olej a filter aj keď km bolo najzdených od výmeny cca 4 tisiíc. Ako preplach mu to nezaškodí. Použil som moju obľúbenú kombináciu Mobil1 a filtre Purflux.

Pekne poumývané, spravené korekcie laku kamarátovou kozmetikou dodo juice a môžeme ísť "svadbovať" 

 

Lupá som prevažne používal ako dopravný prostriedok pre jednu až 2 osoby na skôr pracovné cesty do 1000 km. Teraz som sa odhodlal použiť auto na dlhšiu rodinnú cestu. Zvolil som si na vyskúšanie auta cestu do Nemecka v dlžke 1360 km jedným smerom. To znamenalo so zastávkami a lokálnymi presunmi okolo 3000 km. Pred cestou som vymenil olej a olejovy filter skontroloval ostatné náplne a pridal do auta za moje sedadlo plnohodnotnú rezervu a do kufra zdvihák a kľuč na kolesá. Veď Murphy je darebák a určite by mi pripravil neopraviteľný defekt v noci a v daždi...

 

Cesta Košice -  Duisburg 1368 km

Cesta cez obávané Poľsko a dalej cez Drážďany bola vybraná počítačom ako najkratšia a časovo optimálna. Je zaujímavé, že cesta doporučená navigáciou Sygic, bola úplne iná a preferovala cestu cez Madarsko a Vieden. Bola o správnosti svojej cesty tak skalopevne presvedčená, že ešte aj v Bardejove odporúčala všetko možné, len nie ísť ces Poľsko. Zrejme programátor tejto navigácie tam bol. :-D. Lenže cesta cez Maďarsko je o 100 km dlhšia a treba naviac platiť dialničné poplatky aj tam aj v Rakúsku. Takže smer Poľsko vyhral. Do auta sme sa celkom nabalili. Veľký kufor vošiel do kufra a zamojím sedadlom kde bolo rezervné koleso vošlo zopár tašiek. Syn mal v zadu dostaok miesta na cestu. Ako vidno na obrázkoch na cestu sme vyrazili s miernym sklzom o 3:14 s plnou nádržou a pár km kt. Som najazdil deň pred tým od pumpy domov. Palivo som použil klasický diesel z pumpy TAM bez aditív, pretože ostalo v striebornom Lupe. Pneumatiky nafúkané na maximálny prípustný tlak.

 

Samotné cesta cez Bardejov a priechod Myszynka prebiehal bez problémov a postupne sme sa prehrýzali cca 220 km po úzkych Slovenských a Poľských cestách. Jediným bonusom bola nízka priemerná spotreba 3,3 litra/100 km. Ale čas bol vic ako 2 hodiny 40 minúť, čo je daleko za optimálnym časom cca 100km na každú hodinu.

Po cca 220 km sme sa dostali na platenú Poľskú dialnicu kt. Nás mala doviesť až ku Nemeckým hraniciam. Ich kvalita bola celko obstojná, maximálna povolená rýchlosť je tam 140 km/hod, takže dobrý prepoklad pre bezproblémový presun. Problémov sú mýtnice, kde stratíte čas a pár korán (cca 2,5E). Proti nám bol aj vietor kt. Celú cestu dul proti nám. Rýchlomer napriek tomu okazoval najčastejšie ku číslu 160km/hod a spotreba tak utešene rástla. Po 500 km sme bli na priemere 4,6 litra/100km ale stále sme mali stratu na priemer 100km/každú hod.

Počas cesty som si všimol, že Poľské pumpy nie su na dialnici vo veľkom počte a ak sú tak nie priamo ale je potrebné ísť dalej od dialnice a nieje vidno ich rozsah a kvalitu z dialnice. Preto som začal optimalizovať tankovacie zastávky a rozhodol som sa tankovať radšej častejšie. Takže tankovanie prišlo na rad na Poľsko – Nemeckej hranici na Poľskej pumpe Shell. Bol tam benzí asi najdrahší v Poľsku ale aspoň zaručená kvalita. Ako je vidno na obrázku spotreba stúpala až ku priemeru 4,8 a mali sme za sebou 678 km za 7 hodin a 10 minút. To znamena, že sme dobehli stratený čas na začiatku cestu. Ale samozrejme za cenu vysokej spotreby.

Cesta po Nemecku ubiehala v podobnom rytme, ručička najčastejšie medzi 140 a 160 a cestovný priemer sa zvyšoval. Aj pri spotrebe aj pri priemernej rýchlosti.

Tesne pred koncom som natankoval znova, aby auto noestalo s prazdnou nádržou na parkovisku. Cestu sme ukončili zo spotrebou  4,9 litra/100 km a v prepokladanom čase okolo 17 hodine. Bohužial fotku som v tom návale radosti zabudol spraviť.

 

 

Cesta domov Duisburg - Berlín (Tropical Island) Cotbus-Poľsko- Košice

Pár 100 km sme najazdili pri našej ceste medzi Duisburgom a Kolínom. Spotreba sa pohybovala okolo 4 litrov/100km. Cesta domov do Košíc bola na rozdiel od cesty do Duisburgu rozdelená na 2 etapy. Chceli sme cestou domov navštíviť Tropical Island pri Berlíne a za jeden deň sa to normálne nedá stihnúť. Plán bol teda poobede vyraziť s Duisburgu a prísť vo večerných hodinách do Berlína resp do okolia hotela v kt. Sa na noc ubytujeme. Táto cesta merala cca 650 km. Ke´dže aj z Berlna to nebolo málo km nakoniec nám ako nejrozumnejšie vyšlo ísť do Tropical Island skoro ráno a potom pokračovať dalej. Takže sme v cenníku Tropical Island našli ponuku „ranné vtáča“ čo znamená vstup za 10E na osobu a 7E na dieťa v čase od 6 hodiny rána do 9. Mimochodom je tam 24 hodinový nonstop vstup a jediný deň keď je zatvorené je 24.12. Takže sme to tak spravili, išli sa do hotela naspäť umyť a pripraviť na cestu domov.

 

Cesta50 km pred naším hotelom pri Tropical Island sa ustálila na 3,9l/100km. Prevažnú časť cesty sme išli rýchlosťou okolo 140km/hod. Chvíľku nás prenasledoval dážď a sem tam aj dobehol ...

Cestu domov sme nadviazali v našom hoteli po príprave v miestnom Lidli. Čakalo nás takmer 800 km poľskom na SVK. Začínali sme spotrebou získanou z minulého dňa, teda 3,9l/100km.

Poľsko sme preťali so spotrebou 3,9 litra ale to sme netušili čo nás čaká. Otrasný úsek 100 km po panelovej ceste v rozpade, kde boal rýchlosť obmedzená na 70km/hod a potom hustá premávka a hustý dažď. Tragická nehoda na Poľsko SVK hraniciach....

Doma pred blokom sme zastali po 1441 km so spotrebou 4,0 litra/100 km čo považujem vzhľadom na situáciu za super výsledok.

Lupo 3L pred Berlínskym TROPICAL ISLAND

 

Aby nebolo jazdenia málo ...

 

Májový tuning strieborného Lupa ..alebo keď sa všetko sere ...

Už dlhšiu dobu mi ležal na polici nastaviteľný podvozok na Lupo 3l kt som kúpil náhodne na nejakom výpredajovom E-shope. Mal som ideu spraviť dajaký tuning na striebornom Lupe. Taká klasika, zníženie a efektné kolesá. Potom som Lupo strieborné predal a teraz keD´ho mám opäť prišla situácia, že som ho bol nútený použiť. Proste preskla predá pružina originálneho podvozku. TAk som bol nútený začať tuning :-D. NAšťastie všetko išlo ľahko a za niečo viac ako hodinku pri šikovnosti mojich kamarátov bol tam. Auto ešte treba naladiť na správnu výšku pretože predok je celkom OK, trochu nižšie ako originál, ale zadok sme netrafili a je vysoko. Samozrejme je podstatne tuhšie a Lupo sa zmenilo na motokáru.

 

zadná pružina na mieste ...

predný komplet pripravený na montáž ...

lom prednej pružiny. zreteľne vidno nalomenie s koróziou kt. tam bolo dlhšie a čakalo na vhodnú príležitosť...

Lupo na novom nastaviteľnom podvozku. Treba doladiť výšky a samozrejme dostaviť geometriu.

Keď som na začiatku hovoril o tom, že sa všetko ser... tak som mal na mysli aj problém bieleho Lupa kt. sa prejavil už počas cesty po nemecku. Poškodila sa manžeta vnútorného klbu a kľb išiel do ....preč. TAkže nová polos ma neminie. Vyzeralo to cele asi takto. Ostalo len torzo manžety a všetka vazelina je všade len nie na klbe.

Kompletnú novú poloos som dal dokopy v priebehu tyždňa a dnes končne nastal čas ju vymeniť. Strá melela doslova z posledného a veľa nechýbalo aby sa úplne rozpadla. Po osadení konečne opäť lahodné ticho.

Pred koncom roka som dostal fotku od majiteľa čierneho Lupa s pekným číslom na počítadle km. Aj sa mi oko zarosilo. Som rád, že robí majiteľovi nadalej radosť.

Koniec roka 2015 sme úspešne ukončili. Obe Lupinka dostali kúpeľ, na bielom Lupe bol opravený zámok vodičových dverí. Samozrejme skontrolované všetky náplne. Biele Lupo ukončí rok 2015 s 190640 km na budíku a strieborné s 217800 km. TAk nech nám fungujú spoľahlivo aj v roku 2016.

PF2016 všetkým dobrým ľuďom.

Rok 2016 nepriniesol zatial žiadne veľké zmeny. Obe LUPA plnia učel na kt boli vyrobené a premiestňujú naše zadky z prace a domov. Koncom mája bude nutné vykonať STK a emisnú.

Maj 2016 je v znamení STK a Emisnej. Obe autá jazdili posledné mesiace vzhľadom na cenu palív na 60 cetánovy naftu pretože problém zanášania motora pri tak krátkych tratiach sa najmä na manželkinom Lupe prejavuje častejšie. Moje (striebrné) dostane aspoň sem tam za uši keď meškám ráno do roboty :-D. Ale k veci. Obe prešli STK bez problémov  a tak máme na 2 roky opäť pokoj. V lete bude hádam čas sa povenovať oäť karosériam aby aj po dalšiej zime ešte vyzerali k svetu. Uvidíme ako to bude s časom.

Po STK nastali u bieleho Lupa problémy s radením rýchlosti. Hlavne spiatočka bol problém a neskôr pribudli aj problémy so 4 rs. Medzitým som ochorel a po týždni som už auto nevedel ani naštartovať. Chubu sme identifikovali ako problém s ovládaním spojky. Nebolo možné nastaviť správnu hodnotu spojky (snímača polohy) a tak RJ motora nedovolila štart pretože nevedela zistiť od RJ prevodovky či je spojka zopnutá alebo vypnutá. Vzhľadom na moju indispozíciu som požiadal kamaráta o opravu. Po rozobratí bol výsledok následovný. Poškodené výtlačne ložisko a poškodený prítlačný tanier. Ohnutý ovládač spojky. TAkže išla komplet nová spojka aj s lamelou, ovládač a po poskladaní aby toho nebolo málo sa zistili, že odišiel aj jeden zo snímačov. Bratku oprava za niekoľko stovák Euro plus geometria....

7.6.2016  Strieborne lupo len tak mimochodom potichučky prešlo cez metu 220 tisic km. NApriek tomu, že vyzerá akoby ho nikto nemal rád, pracuje podctivo a svedomito ma vozí každú deň do práce a domov. Mám ho rád. Viem krúžok ABG sa rozpadol a čaká ho výmena. No nieje čas ...

 

14.7.2016 194161 km  Biele lupo

Spojka je opravená a auto funguje dobre. Dúfam, že sa ta investícia oplatila a budeme mať dlhšiu dobu pokoj. Hoci kedy je s autami pokoj ?

Samozrejme dobrá geometria je dôležitá pre dobré jazdné vlastnosti a nízku spotrebu paliva....

23.7.2016 194449 km biele Lupo 

Po oprave a geometrii sme obsolvovali výlet ku kamarátovi do Černochova. Cesta cez Slanec má okolo 65 km a vedie kopcami aj rovinami. Naša trojčlenná posádka v kľude absolvovala túto cestu s priemernou spotrebou 2,7 litra smerom tam aj naspäť. Cestou tam sme veľmi dlho udržovali spotrebu na pekných 2,5 ale posledné kopce v okolí Černochova nám prekazili pekné čislo. Spotreba potvrdila, že auto je opäť v dobrej kondícii. Štatisticky nás pri cene paliva 0,99 E za liter stala cesta 3 Eura a 60 centov. Na osobu 1.20 Eura. V pomere ceny a rýchlosti to asi lepšie nejde....

Záver roka 2016 prináša dramatické zmeny v portfóliu mojeho Lupolandu. Strieborné Lupo dostalo novú baterku, preže stará melela z posledného už minulý rok a našlo si nového majiteľa, študenta a dochádzanie do školy. Prvotná nedôvera ku prevodovke bola nakoniec prekonaná a teraz už spoločne točia spoločné kilometre, Hádam to bude lepšia dvojica ako majiteľ kt. som ho predal pred tým. TAkže koniec toho príbehu je momentálne pri niečo nad 222 tisic km. Slovo "momentálne" som nepoužil len tak , pretože sa po predaji začali diať zaujímave veci. A to tie, že majiteľ mojeho prvého čierneho lupa sa ozval ako sme sa dohodli, že auto už nepotrebuje a teda ho chce predať. Samozrejme ponuku som nemohol odmietnúť. Auto nabehalo zopár kilometrov za ten čas. A teraz má pekných 460 760 km. Kto by odolal takje ponuke ? :-D. Asi každý ale ja týmto autám verím natoľko, že pre mňa je stav km len bezvýznamným číslom.

Auto samozrejme nebolo v ideálnom stave, slúžilo vyslovene ako otrok bez nároku na veľké láskanie.Vedel som, že počas obdobia absolovovalo výmenu spojkovej hydrauliky a zopár výmen oleja (Fuchs GT1 ale my mu dáme opäť Mobil1 5W-30) a opravy súvisiace s prevádzkou. Pri oprevzatí auta som však bol trošku v šoku. Neviem či si sponeime na všetky vady a zmeny kt. auto prešlo.HneĎ prvé čo som si všimol, že auto nemá v šoférovych dverách ani aretáciu skrutko kt. som tam dal. Objednal som teda oceľový kolík originá. V aute bola tma v stredovom panely (nová žiarovka vyriešila problém), nesvietilo zadné pravé osvetlenie EČ (nová silfidka to vyriešila). Predné svtlo je presknuté a vôbec už sú značne opotrebované (sú tam náhrady DEPO, kt vymením za niečo lepšie). Páčka stieračov nefunguje resp funguje stále a zadný stierač ide takmer stále predné občas. Predný náraznik nelícuje a je poškodený na spodnej časti, predný plast pod stieračmi je zlomený ako následok asi výmeny čelného skla. V motorovm priestore je odstavené ovládanie EGR (takže motor klepe ako ratlík), nefunguje váha vzduchu, nefunguje ovládanie ventilátora na 1 a 2 stupni, chýba spodný plast pod motorom (našiel sa neskôr u majiteľa), chýba zadné plato (tak isto sa našlo), sedadlá sú poriaden fľakaté, dalšie plasty na podlahe sú zlomené alebo pošodené. A ešte je tam zima lebo nefunguje termostat motora. Čo ma vplyv aj na spotrebu. Samozrejme všetky vady kt auto malo pri predaji ostali. TAkže veľka výzva na opravu. Cieľom je doklepkať najprv tých pol mega a neskor možno aj tých milión. Vo výhľadke je jedno Lupo na súčiastky kt. by malo hlad po náhradných dieloch zažehnať. Po oprave EGR a výmene váhy si motor opäť pradie ako mačička. Vyrovnanosť chodu válcov je v rozdahu +/- 20 mg na zdvih a to je pri tých km ozaj veľmi pekné číslo.

Tu je fotogaléria niektorých závad ....

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Biele lupo 3L cca 197 tisic km. 

Biele lupo pokračuje v službe mojej manželke. V poslednej dobe sa predlžovala doba ranných štartov vplyvom netesného tlakového zásobnika hydrauliky radenia rýchlosti. (guľa a bola ešte originál). Preto sa najmä ráno stávalo často, že auto dlhšie čakalo na nábeh tlaku v systéme. Jej výmenou sme všetko dali doporiadku a štartuje ráno hneď. TAk isto sme objednali a vymenili zlomenú vyhrievanú trysku ostrekovača predného skla. Začiatkom decembra sme absolvovali rodinný výlet do Bratislavy a pozrieť vianočnú Viedeň. Cesta začala šúchanim v zadných brzdách. Kontrola ukázala, že originálne brzdové obloženie povedalo, že dalej už to nepôjde.Výmena za novú sadu bola otázkou hodinky a mohli sme sa pustiť na cestu. Cesta prebehla vzhľadom na časovú stratu rýchlo, ale v pohode. Trošku sme prečistili sanie od pavúkov :-D. Ozval sa však záujemca o biele lupino a tak mám obavy ako dlho budeme ešte spolu. Uvidíme.

Po novom roku sa ozval kamarát, že by zobral biele Lupo pre svoju mamu a tak aj príbeh bieleho Lupa končí. A tak sa z 3 sestier ostala len jedna a to tá najsrašia. Jej výhodou teraz je, že máme dostatok času riešiť problémy a opravovať čo za roky nachytala. TAkže príbeh kt. sme na začiatku spolu začínali po malej prestávke a vsuvke pokračuje dalej. To nenaplánuješ. TAkže poďme písať príbeh dalej.

Čierne Lupo 3L 472000 km

Ako naznačili fotky a informácie po kúpe, je čo opravovať a napravovať. Teší ma jedna vec, že motor napriek všetkému funguje celkom dobre, vyrovnanosť chodu válcov ma prekvapila svojími hodnotami, kt. sú ako na autách s podstatne menej km. Ak zabudneme na drobné karosárske problémy, tak rozvody boli menené pri poslednej vačšiej oprave, keď sa repasovala hlava válcov. Naštastie máme tento denník a vieme, že to bolo pri cca 367000 km. To znamená, že  471 tisic km je o 105 tisíc km viac a to je bratmmm už cez plánovaných 90 tisíc km na výmenu rozvodov. Takže servis je potrebný. Výrobca neponúka sadu rozvodov pre tento model, len jednotlivé komponenty, preto (a aj kôli cene, aby som bol uprimný) som siahol po sade od dodávateľa do prvovýroby INA. Pri tejto príležitosti som samozrejme pripravil aj tesnenie víka ventilov, kt. prepúšťalo olej veľmi výrazne.

Kým som si naplánoval termín na ich výmenu, začalo auto hádzať do núdzového režimu a ani výkon nebol to čo býval. Vedel som, že chodím s náhradnou váhou vzduchu, kt. mi požičal kamarát z VR6 ale to by nemal byť dôvod týchto stavov. Spravili sme niekoľko logov za jazdy a zistili, že prietok cez váhu je zlý resp. nedosahuje požadovaných hodôt a tým pádom ani turbo nedosahuje požadovaný plniaci tlak. Skontrolovali sme teda všetky podtlakové hadičky, ventily a reguláciu turba. Zamenili sme takmer všetky súčiastky regulácie, ale výsledok bol nulový. Rozhodol som sa preto vymeniť váhu vzduchu za spávnu pre toto auto a vyčistiť turbo a sanie. Po demontáži turba sme zistili, že sanie je úplne čisté napriek tomu, že EGR funguje a nieje zablendované alebo iným spôsobom eliminované. Turbo bolo mierne zanesené, ale nie tak aby to malo spôsobovať problémy. Napriek tomu sme sa rozhodli použiť druhé turbo z auta čo som kúpil na náhradne diely. Po montáži sme zistili, že napriek naším snahám je výsledok rovnaký. Depresívne zistenie a len málo nápadov. Logická dedukcia nás doviedla ku zapchatému výfuku, ale nedávalo to zmysel, keďže predchádzajúci majiteľ riešil podobný problém a tvrdil že katalyzátor bol vyhodený. Lenže toto auto ma  2 a ten prvý sa nezdal, že by ho niekto vyberal. A tam bol aj problém. Odpojili sme výfuk od turba  a auto išlo ako blesk. Či to bolo radosti v Košickej kotline :-D. Riešením bolo teda zničit aj druhý katalyzátor (správne je prvý v poradí), čo je vzhľadom na jeho umiestnenie náročná úloha. Druhá možnosť je použiť holú nerezovú trubku, ale to je časovo náročnejšie. Takže ostalo len jediné rýchle riešenie a to použiť výfuk z dárcu kt. našťastie stojí na dvore. Tak sme aj tak spravili a bolo po probléme s výkonom. Testovacia jazda bez výfuku však zanechala niekde vo vnútri duše myšlienku na iný, menej reštriktívny výfuk, pretože bez neho išlo auto podstatne lepšie. Turbotlak nabiehal rýchlejšie a v nižších otáčkach. Je to síce samozrejmé. ale keď nájdete tento skrytý potencál, hľadáte spôsob ako ho zachovať. Požiadal som teda kamaráta s kt. máame na svedomí už niekoľko výfukov, aby podľa staerého vytvoril nový športovejší, Mali by sme dosiahnúť lepší priebeh výkonu a nižšiu spotrebu. Uvidíme keď to bude hotové.

Po vyriešení tohoto problému sme mohli pokračovať vo výmene rozvodov a pretesnení motora. Výmena rozvodov išla vďaka kamarátovi ako po masle, ale ako to býva pri opravách starých aut - jeden problém odstrániš a další problém nájdeš. A tak sa aj stalo. Keď bolo dole veko ventilov kôli pretesneniu, objavil som divné ryhy na vačke. Pri ďalšiej obhliadke som zistil, že je problém vo zdvihatkách kt. sú poškodené. Boli menené pri rekonštrukcii hlavy a teraz su v háji opäť... Boli od dodávateľa INA kt. je dosť kvalitný, takže pripisujem príčinu aj oleju Fusch Titan GT1 5W-40. Nieje to zlý olej ale na tento motor podľa mňa nevhodný. Aj jeho viskozita 5W-40 proti predpísanej 0W-30 je vzdialená a v súvislosti so start-stop-om asi celkom nevyhovuje tomuto motoru. Použil som ešte bandasku tohoto oleja kt. mi majitel nechal na preplach motora a už obejdnávam svoj obľúbený Mobil1 5W-30 alebo rozmýšľam či neprejsť na jeho verziu 0W-30 kt. by presne zodpovedal požiadavkam výrobcu. V každom prípade motor konečne funguje opäť na jednotku a pri svojich 472 tisic km ešte dúfam sa dožije dalších rozvodov pri 560 tisic km :-D.

Samotný motor po rozobratí, žiari čistotou. Žiadne usadeniny karbónu alebo oleja. Z vonku to je horšie. Očistili sme nánosy oleja a špiny z celého motora, aby sme našli príčiny zaolejovania a našli pôvodocov úniku. Ako som spominal, jedným z miest úniku bolo tesnenie veka ventilov. Originálne sa nedá kúpiť, pretože sa dodáva len s celým vekom ventilov. A to nemá zmysel kupovať. Náhrady niesu 100%-né, ale mierna úprava pomôže. Tak isto je potrebné dotesniť drážku na tesnenie silikónom alebo inou vhodnou vysokoteplotnou tesniacou hmotou. Ináč bude tiecť. Další veľký unik je zo saciej trubky na vstupe do zhasínacej klapky. Výstupky kt, ju zaisťujú sa po čase poškodia a potom dobre nesedí a okolo tesnenia presakuje olej kt. sa dostáva do systému z ložisiek turba a odvetrania kľukového mechanizmu. Existuje veľa spôsobov núdzovej opravy, no najlepšie je kúpiť novú. Je drahá (50 Euro) ale funkčná. Výmenou okrem iného dosiahneme originálny vzhľad bez zdrhovačiek, skrutiek a iných pomôcok.

 

 Pri výmene zdvihatok je vhodné vymeniť aj skrutky držiace vačku. Uťahujú sa na 8 Nm a 90 stupňov. Ak ich niekto priťahuje opakovane vačšiou silou buď prasknú alebo sa natiahnú a potom samozrejme zle vymedzujú vôle medzi vačkou a ložiskami vačky.

Po oprave motora sa môžeme začať venovať už aj estetickým aspektom auta. Nie sú podstatné ale potrebné. Počas leta vylepšíme trošku karosériu, aby sme zabezpečili protikoróznu ochranu. Inač do milióna nevydržíme. A potrebujeme akútne iné predné svetlá. Tie DEPO už sú úplne zhumpľované a ešte jedno je navyše prasknuté. Investovať do nových asi bude zbytočné, ale dárcov je našťastie dosť veľa.

A očista interéru a tepovanie sedadiel bude čoskoro následovať. Nikto sa interéru nedotkol posledné 3 roky.

Čierne Lupo 478 000 km 25.09.2017

Od posledneho príspevku pretieklo veľa vody a venoval som sa viac projektu Seat Leon 1,2 TSI ako Lupu. Lupino od opravy len jazdi, jazdilo jazdilo a plnilo si tak svoje poslanie. Celý čas som sa tešil, na 477777 km dokonca som si ako malý chlapec vynuloval aj denné počítadlo, aby som mal yých 7 čo najviac a nakoniec v tom zhone šoférovala manželka a prepásol som to. No stávaju sa horšie veci. 

Aj keď si to ešte situácia nevyžadovala rozhodol som sa trošku experimentovať a rozhodol sa vymeniť olej v prevodovke za Fuchs kt. má presnú špecifikáciu výrobcom odporúčaného oleja . Fuchs dodáva mazivá aj do prvovýroby, takže nieje dôvod neveriť jeho kvalitám. Keď som menil olej naposledy boloto možno keď malo auto cca 320 tisíc km a dal som tam vtedy Fuchs Silkolene 75W-140 kt. sme používali aj v závodných autách a doporučuje ho aj firma Quaife do samosvorných diferenciálov typu torsen. Olej najazdil v aute viac ako 100 tisic km. Bolo evidentné že pri vypúšťaní bol hustejší ako Fe 75 kt tam má byť. MAlo by to mať vplyv na spotrebu a aj zimná jazda a radenie bude jednoduchšie. Pri tej príležitosti som vyskúšal naliať pred zimou aj olej do motora. Doposial som stále používal olej Mobil1 5W-30 ESP formula ale kamaráti z Fuchsu mi predali olej 0W-30 kt VW doporučuje v Lupe 3L a tak som nemohol odmietnúť. :-D Mobil bol v aute len 5000 km. TAk isto by mal v zime priniesť úsporu paliva a rýchlejšie premazanie motora po štarte. Prínos dúfam vyskúšame čoskoro na dlhšiej trati. Prvotné dojmi aj to čo ukazuje palubný počítač sú povzbudivé.

Parkovanie pred blokomm sa podpísalo pod stavom alku ale aj spodná časť auta dostala po tých rokoch zabrať. Už dlhšie som mal na pláne sa pozrieť spodku na zúbok. Ako som už spominal dlhodobé jazdenie v TAliansku bolo auto na osoh a je aj dnes po toľkých kilometroch čo sa týka korózie lepšie ako boli jej švajčiarske sestry. Korózia sa začala objavovať na zadných lemoch blatníkov a bál som sa že pod podblatníkmi to bude podobné ako na bielom. Ale čuduj sa svete nebolo. Okrem blata tam bol celkom zdravý plech. Stačilo všetko pekne omyť a spraviť drobné opravy laku a hotovo. Celkom ma to potešilo. Ešte vymeniť zadné plastíky pred kolesami za druhé z náhradníka pretože tieto už boli úplne rozlámane. Jemne som ešte opravil farbu na zadnej nápravnici a stihol som aj demntovať predný stabilizátor, obrúsiť a nalakovať pretože jeho stav bol alarmujúci. Ešte možnos stihnem esne pred zimou jednu vrstvu transparentného vosku na celý spodok ako ochranu proti soľným roztokom a budeme pripravený na zimnú prevádzku.