Chiptuning

Vzhľadom na to, že chiptunigom sa dnes zaoberá každý, bolo by vhodné na úvod napísať pár slov o mne a mojom vzťahu k chiptuningu a úpravám motorov ako takých. Tieto úpravy sú v mojom záujme od 1998 roku, kedy som medzi prvými na Slovensku začal aktívne vytvárať programy pre vozidlá. Čiže nešlo o kupovanie hotových softvérov zo zahraničia, ale o aktívne a vlastné zmeny softvéru, kedy človek vie čo spravil a dokáže reagovať na zákazníkove otázky a požiadavky aktívne a nie len pokrčením ramien prípadne profesionálne tváriacim sa tichom.
V tej dobe nebolo ľahké niečo ukradnúť, skopírovať, pripadne nájsť na fórach, ale museli ste mať dobré vedomosti v tejto oblasti a vedieť si pomôcť sám. Dnes môže z vás aj keď len začínate, spraviť pekná web stránka a dobrý marketing jednu z renomovaných firiem v tejto oblasti. O tom, že to tak často nie je sa má možnosť presvedčiť veľa ľudí. Každá ponuka sa predháňa vyššími sľubovanými hodnotami výkonu a krútiaceho momentu a samozrejme veľmi nízkou cenou. Ľudia už ani nemajú záujem počúvať vlastný rozum ale stačia im sľuby a frázy.

Ak by som zhrnul moje pôsobenie v tejto oblasti v skratke, tak ako spomínam moje začiatky sú niekde v roku 1998 a postupne som pracoval pod rôznymi značkami s kt. spomeniem len IDT tuning a Motortech. Od počiatku predávam softvéry po celej Európe ako "noname" produkt, čo znamená, že poskytujem softvér a môj klient ho predáva ďalej zákazníkovy pod svojou značkou.

Keďže veľmi neuznávam experimenty na zákazníkoch, od začiatku som spolupracoval intenzívne s ľuďmi v motoristickom športe, kde je najlepší potenciál niečo skúšať a vylepšovať. Takto sme začali zo Seat Ibiza 2.0 16V kapom, autami jazdiacimi spočiatku preteky do vrchu a neskôr rallye a pokračovali ďalej pre rôznych zákazníkov na okruhoch, kopcoch, rallye. Veľmi rád spomínam na nové výzvy ako bola prvá Fabia TDI na Slovenských súťažiach a potom nasledovali Seat Ibiza TDI. Bolo to zaujímavé obdobie keď v súťaži bolo viacero klientov od jedného dodávateľa softvéru (mňa) a súťažili medzi sebou. Profesionálne som sa snažil dať každému čo najviac. Nezabudnuteľné chvíle boli pri súťažiach do vrchu medzi našou Ibizou TDI a klienskou Fabiou TDI a snaha spraviť aj pre nás aj pre zákazníka všetko, aby vyhral ten lepší vodič.
V poslednom období aj mňa kvôli deťom a budúcnosti zasiahla trošku ekológia a pocit spoluzodpovednosti. Spolu zo snahou robiť len také úpravy, ktoré zabezpečujú pre zákazníka bezproblémové fungovanie vozidla počas jeho životnosti, dbám na mnoho aspektov úpravy a snažím sa klienta presvedčiť, že menej je niekedy viac. Tieto aspekty vyvrcholili na projekte Seat Leon 2.0 TDI pre vytrvalostné preteky, kde sme okrem výkonu a spoľahlivosti ak potrebnej pre vytrvalostné závody, dbali aj o ekológiu a auto jazdí s dvoma pasívnymi filtrami pevných častíc a katalyzátormi. Napriek tomu dosahuje kvalitné výsledky, ktoré sa v roku 2010 premenil na titul Majstra Slovenska v triede do 2 litrov.

Pre mňa sú tieto výsledky dostatočným zadosťučinením a potvrdením, že idem správnym smerom ak sa dá samozrejme zasahovanie do softvéru auta považovať za rozumné smerovanie. Pochopil som, že toto smerovanie má len málo rozumného, ale snažím sa nájsť medzi potrebami ľudí a rozumným, nejaký kompromis. Nemyslím si, že je možné nájsť lepšie riešenie softvéru ako poskytuje výrobca po dlhodobom testovaní vo všetkých podmienkach. Každá zmena je len kompromisom, kde niečo získate a niečo stratíte. Pre väčšinu ľudí je iná ako osobná strata nezaujímavá, pre mňa má však význam, pretože ako som už napísal som vo veku, kedy mi nie je ľahostajné, kde a ako budú žiť moje deti.

Nemám rád populistické reči o znižovaní spotreby a zvyšovaní výkonu a každý kto absolvoval aspoň úspešne základnú školu a má aspoň trošku rozumu vie, že to nie je pravda. O tom však nie je tento úvodný článok. Chcel som tu len vysvetliť moje základne prístupy a skúsenosti v tejto oblasti úprav motorov.
Na predchádzajúcich stránkach som mal množstvo grafov a technických informácii o samotných úpravách a výsledkoch po úprave, ale považujem to za zbytočné a pre jednoduchosť preto zhrniem parametre a ceny do jednoduchších ľahko zapamätateľných súvislostí.

Základne rozdelenie je na vozidlá resp. riadiace jednotky vyrobené pred rokom 2000. Tieto riadiace jednotky sú väčšinou osadene pamäťami, ktoré nie je možné preprogramovať cez diagnostické rozhranie (OBD) a je nutné vybrať riadiacu jednotku z auta otvoriť a pamäte nahradiť novými s upraveným programom. Práca je zdĺhavá časovo a náročná oproti programovaniu cez OBD. Cena týchto úprav je jednotná 270 Euro bez DPH.
Ďalšou skupinou sú riadiace jednotky používané od roku 2000 Tieto je možné preprogramovať cez OBD, čiže práca je časovo nenáročná a väčšinou spravená na počkanie. To znamená do hodiny. Pri týchto riadiacich jednotkách je ale drahšie softvérové vybavenie potrebné pre správne naprogramovanie. Tu je rozdelenie na jednotky do roku cca 2004 napríklad typu EDC15 a EDC16, kde je cena úpravy 250 Euro bez DPH. Pri novších riadiacich jednotkách je momentálna investícia do know-how dosť vysoká a preto je cena 300 Euro bez DPH.
Pokiaľ budeme hovoriť o výkonových parametroch tak zjednodušene platí, že pri motoroch atmosférických (bez preplňovania alebo turba) je optimálne navýšenie okolo 10% oproti sérii. Pri preplňovaných motoroch benzínových aj dieselových je to 20%. Samozrejme existujú rôzne softvérové variácie výrobcu, ktoré sú umelo zo zníženým výkonom a tam je potom navýšenie podľa výkonového prevedenia. Spomínaných 20% je však možné spraviť na takmer každom motore.
Preladenie upravených vozidiel a na športové použitie sa cena a spôsob úpravy dohodne individuálne aj s prípadným brzdením na výkonovej stolici.

Samozrejme sa v softvéroch vyskytujú aj problémy kt. výrobca vyriešil neskôr alebo nevyriešil a prinášajú zákazníkom problémy neskôr. Dávno na začiatku to boli problémy voľnobehu na Skode Felicii 1,6 a aj dnes sú problémy s teplým štartom motorov TDI. Aj tieto problémy vieme riešiť a napraviť či už diagnostickou cestou alebo zmenou v softvéry. Tak isto tieto opravy je možné individuálne dohodnúť.
V prípade záujmu nás kontaktujte a spravíme Vám konkrétnu ponuku na akékoľvek vozidlo.